שלום וברכה הורים יקרים

אתר לחישוב תאריך זמן עליה לתורה בר מצווה
לימוד קטע הקריאה בתורה חשוב להתבצע זמן מה לפני העליה כדי לתת לילד בר מצווה זמן ללמוד ו'להכנס לעניין'
קריאה ביום שני או חמישי  עליה לתורה בשבת חתן  – הקריאה הינה שלושה פסוקים מינימום ולפני העליה ולאחריה יש ברכה
עלייה לתורה – מתוך אתר עיתים
על פי המסורת הקדומה היהודית קוראים בתורה ארבע פעמים בשבוע – בימים שני וחמישי בבוקר ובשבת בבוקר ואחר הצהריים. הקריאה לא נעשית ברצף , אלא היא מופסקת מדי פעם (בשבת בבוקר שבע פעמים, ובקריאות האחרות שלוש פעמים), על מנת לכבד אנשים שונים בעלייה לתורה ובאמירת ברכות. עלייה לתורה ואמירת ברכות התורה עומדות במרכזו של טקס בר המצווה. עלייתן של נשים לתורה דורשת תיאום מיוחד ומתאפשרת רק בבתי כנסת המצהירים על כך או בהתאספויות מיוחדות ל'תפילת נשים'.
מומלץ לתאם מראש את האירוע עם גבאי בית הכנסת, כדי שיהיו עליות פנויות לתורה וכדי שיהיה מי שינחה ויסייע בטקס. עם זאת, גם בלי תיאום ברוב המקרים ניתן להשתלב ולקבל עלייה לתורה במקום. ברוב המקומות מכבדים את בעל השמחה דווקא בעלייה האחרונה, עליית ה'מפטיר'. כוהנים או לוויים צריכים ליידע בכך את בית הכנסת משום ששמורות להם עליות מיוחדות. בדרך כלל ניתן לכבד בעלייה לתורה גם קרובי משפחה של בעל השמחה, כגון אב או סב.
במהלך הקריאה בתורה, בין קטע לקטע, הגבאי קורא בשמו של העולה לתורה ובשם אביו: "יעמוד _______ בן ________" [שם התינוק ושם אביו]. הגבאי מוסיף גם את מספרו של העולה: "שלישי", "שביעי", "מפטיר", וכדומה, ואם העולה הוא כוהן או לוי הוא קורא להם בעליות הראשונות: העלייה הראשונה היא עליית כהן והשנייה היא עליית לוי. בהישמע שמו של העולה הוא קם ממקומו אל הבמה עטוף בטלית, נעמד מול ספר התורה ואוחז בידית העץ.
הגבאי פותח את ספר התורה, מצביע במקל כסף קטן ('אצבע') על המקום שבו הופסקה הקריאה, והקורא נוגע בעדינות במקום זה בציצית של טליתו או בחגורת ספר התורה ומגישן אל פיו לנשיקה. כעת הגבאי סוגר את ספר התורה ומכסה אותו בזמן שהעולה מברך את ברכות התורה ואוחז בידיות הספר כשפניו לכיוון ספר התורה וארון הקודש:

העולה: בָּרְכוּ אֶת אֲדֹנָ-י הַמְבוֹרָךְ (
הקהל: בָּרוּךְ אֲדֹנָ-י הַמְבוֹרָךְ לְעוֹלָם וָעֶד
העולה: בָּרוּךְ אֲדֹנָ-י הַמְבוֹרָךְ לְעוֹלָם וָעֶד
העולה: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָ-י אֱ-לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר בָּחַר בָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים וְנָתַן לָנוּ אֶת תּוֹרָתוֹ, בָּרוּךְ אַתָּה
אֲדֹנָ-י נוֹתֵן הַתּוֹרָה.

מכיוון שזוהי העלייה של בר המצווה &  בת המצווה, עליהם להמשיך לעקוב בעיניהם אחר המילים לכל אורך קטע הקריאה הבא ולומר אותן בלחש עם הקורא. בתום חלק זה של הקריאה סוגרים את ספר התורה, מכסים אותו, והעולה מברך:

העולה: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָ-י אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר נָתַן לָנוּ תּוֹרַת אֱמֶת וְחַיֵּי עוֹלָם נָטַע בְּתוֹכֵנוּ, בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָ-י נוֹתֵן הַתּוֹרָה.

לאחר שבר המצווה עולה לתורה, האב מברך את הברכה: בָּרוּךְ שֶׁפְּטָרַנִי מֵעָנְשׁוֹ שֶׁלָּזֶה.- של זה.

ברכת 'ברוך שפטרני' רלוונטית בבנות מצווה כמו בבני מצווה, כדברי הראשון לציון הרב יצחק נסים: "יש מקום לברך על הבת" ואז יש להתאימה לבת:

בָּרוּךְ שֶׁפְּטָרַנִי מֵעָנְשָׁהּ שֶׁלָּזוֹ.

אמהות המבקשות לומר את הברכה בחגיגת בתן יכולות לעשות זאת מן הבמה, מעזרת הנשים או בשעת האירוע המשפחתי-החברתי, לפי מנהג הקהילה המסורתית